Online Marketing

Online marketing is een zeer breed begrip. Het omvat zo’n beetje alles met wat te maken heeft met de online identiteit van jouw bedrijf. Het belangrijkste is dat je met behulp van online marketing meer resultaat kunt halen uit een webshop of website.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)Zoekmachine adverteren (SEA)

online-marketing-jvdict

Het gaan om je grafische huisstijl maar ook om marketingtools die je gebruikt om de adverteren op diverse kanalen. Die kanalen hoeven niet alleen zoekmachines zijn, maar het kunnen ook social media pagina’s zijn.

Het is van groot belang om de online identeit op orde te hebben. Een luxe Engelse term hiervoor is branding. Met de juiste branding zorg je voor herkenning bij je doelgroep.

Hoewel wij geen marketing bureau zijn, kunnen wij op heel veel vlakken ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan het opzetten van allerlei kanalen en deze koppelen waar nodig. Of het uitwerken en opzetten van technische en grafische content. Wanneer je met een externe partij werkt is het altijd verstandig om een development partij als sparringpartner te hebben.

Dit is online marketing

Je kan online marketing vanuit meerdere invalshoeken aanvliegen. Je kiest een strategie die past bij het behalen van de doelen om zo meer resultaat of conversies uit jouw webshop of website te halen. Een doel kan zijn dat iemand het contactformulier of offerteaanvraag invult op een website, dit heet lead generatie. Een ander doel is het aanzetten tot een aankoop in een webshop, zogenaamde conversies. Sommige bedrijven hebben als doel om meer naamsbekendheid te genereren en merk positionering, dat heet branding. En wanneer je website net vernieuwd of verbeterd is wil je beter vindbaar worden in zoekmachines, zoekmachine optimalisatie (SEO).

Online marketing is op te delen in de volgende categorieën:

  • Zoekmachine adverteren (SEA)
  • Display adverteren
  • Social media marketing
  • E-mail marketing
  • Affiliatie marketing

Zoekmachine adverteren (SEA)

Zoekmachine adverteren staat ook bekend als Search Engine Advertising (SEA). Met zoekmachine adverteren zorg je er voor dat jouw producten of webpagina’s bovenaan staan. Deze advertenties staan meestal bovenaan de pagina van de zoekmachines. Je kan met zoekmachine adverteren heel doelgericht adverteren, mits je de juiste parameters heb.

Het is van groot belang om het gedrag van bezoekers te meten op je webshop en website. Hierdoor kun je er bijvoorbeeld achter komen waarom bezoekers je webshop of website verlaten, of geen aankoop doen omdat bijvoorbeeld de aankoopknop op een onlogische plek staat.

Voor zoekmachine adverteren is het verstandig om landingspagina’s uitwerken. Landingspagina’s zijn promotiepagina’s waarop je kunt uitweiden over een product of dienst die je levert. Je kunt dit zien als een online folder over het product of dienst. De bezoeker wordt op de juiste manier geïnformeerd en kan gemakkelijk meer informatie aanvragen over het product of dienst.

Display adverteren

Bereik jouw doelgroep door op de website van anderen advertentie banners te plaatsen. Je kan op deze manier doelgericht een groot bereik behalen, omdat je zelf kunt aangeven op welke relevante websites je adverteert.

Dit is herkenbaar van display adverteren. Je scrolt een avond op een website omdat je opzoek bent naar nieuwe schoenen. Daarna zie je telkens die website terugkomen waarop jij hebt gekeken naar dat paar schoenen. Dit heet retargeting. De webshop probeert daarmee jouw bezoek om te zetten in een conversie; de aankoop van dat paar schoenen.

Sociale media marketing

De sociale media zijn tegenwoordig nog steeds de hype. Afhankelijk van de eisen worden er plannen opgesteld om welk sociale media te gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld denken aan LinkedIn om vacatures te plaatsen of diensten aan te bieden. Ook kun je de consumenten benaderen door middel van Facebook. Facebook biedt tegenwoordig verschillende manieren om je website, product of dienst te promoten. Ook kun je met een bedrijfsfilm je bedrijf bekend maken in combinatie met een advertentie.

E-mail marketing

Bezoekers van jouw webshop of website kunnen zich inschrijven op de nieuwsbrief die je met enige regelmaat uitgeeft. In ruil daarvoor ontvangen ze bijvoorbeeld een kortingscode, whitepaper of e-book via de mail. Op deze manier probeer je leads te generen of conversies te laten plaatsvinden op je webshop. Deze nieuwsbrief kun je eenmalig grafisch herkenbaar en tekstueel correct opstellen, zodat je een basis hebt voor volgende nieuwsbrieven.

Affiliatie marketing

Bij affiliatie marketing beloon je de partij die bezoekers aanzet tot een daadwerkelijke aankoop van het product, een conversie. Meestal zijn dit bepaalde courtages. Je webshop moet hierop wel ingericht zijn, om zo te kunnen herleiden wie de bezoeker heeft aangezet tot verkopen en wat de affiliatie courtage is voor die partij.

Meer weten over online marketing?

Wij vertellen je graag hoe we jou kunnen helpen bij de online marketing van jouw bedrijf. Laat je gegevens achter!